Tips Menurunkan Darah Tinggi


Penyakit Darah Tinggi - merupakan salah satu penyakit yang turut berasal dari penyakit keturunan. Tapi jangan pulak kita salahkan keturunan sebab diorang pun bukannya nak ada penyakit macam tu.

Jadi buat mereka yang ada darah tinggi, disyorkan untuk membaca panduan di bawah ini:
  • Banyak-banyakkan berehat supaya korang tak stress sebab stress boleh membuatkan darah tinggi korang naik. Tapi jangan lak berehat memanjang sampai tak nak buat kerja langsung. :)
  • Elakkan berada di tempat-tempat yang panas melampau sebab pesakit darah tinggi ni selalu pening kepala. Tapi jangan pulak mintak aircond kalau korang kerja buat bangunan. Tu nak bagi bos korang naik darah pulak. Hehe.. :p
  • Elakkan makan makanan yang boleh menaikkan potensi darah tinggi seperti durian, kopi atau makanan bergaram. Kurangkan jugak aktiviti merokok. Kalau boleh, makan la buah-buahan dan sayur-sayuran. Nak makan buah dam pun ikut suka.
  • Buang tabiat tidur terlalu lewat sebab tidur yang lewat mengurangkan masa rehat yang diperlukan oleh tubuh badan. Ia juga mengurangkan kesabaran bos korang bila korang bangun lewat untuk ke tempat kerja.
  • Selalu-selalulah mendapatkan nasihat doktor dan mengmbil ubat menurunkan darah tinggi. Bukannya pergi mendapatkan nasihat member supaya kahwin lagi atas alasan hidup dah tak lama.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...